Forebyggelse

Det bedste for dig og dine tænder er forebyggelse frem for behandling. Den bedste forebyggelse er din egen indsats for at holde tænderne rene. Det er dog ikke nok i sig selv, og det er her vi træder til med hjælp. Hvis man ikke passer forebyggelsen ordentligt, risikere man skader på tænder og tandkød, samt forhøjet risiko for parodontose.
Når skaden er sket er det vigtigt at behandle den hurtigst muligt og ikke bare lade stå til, da der derved er stor risiko for yderligere forværring af tilstanden.
Hvis man lader stå til, og går rundt med betændelsestilstande i munden, påvirker det hele kroppen, immunforsvaret, samt kredsløbet.

Sådan holder du dine tænder rene:

Din tandsundhed afhænger først og fremmest af dig selv og den måde du plejer dine tænder. Nogle gode tips til god tandpleje er:

• Børst tænder mindst 2 minutter 2 gange om dagen. Børst efter et system, så du ved du har fået børstet på alle tandflader; børst fx først overkæbetænderne på ydersiden, derefter indersiden og til sidst på tyggefladerne. Gør det samme med underkæbetænderne.
  • Udskift tandbørsten, når den ser slidt ud og børstehårene stritter ud til siderne.
  • Brug noget til at rense mellemrummene mellem tænderne hver dag, fx tandtråd, tandstikkere eller mellemrumsbørster. Vi kan demonstrere på klinikken hvordan du bruger disse optimalt.
  • Skær ned på sukkeret i dagligdagen – bakterierne i munden elsker sukker!
  • Husk at gå til rutinetjek regelmæssigt – så kommer man problemerne i forkøbet.

Regelmæssigt eftersyn – sådan kommer du dine tandproblemer i forkøbet >>